2011-10-27
 22:21:38

jag hatar fan mitt liv


Vi har prov imorgon, så glömde jag instuderingsfrågorna i skåpet..
Vet inte riktigt hur mitt liv skulle kunna bli sämre faktiskt.
Som tur var så var Paulina jättegullig och skrev alla till mig ♥!

Ska googla fram svar till dessa frågor: 

1. Ge exempel på spår från antikens Grekland i svenska språket
2. Varför kan man säga att antikens demokrati inte var särskilt demokratisk?
3. Vilka är litteraturens tre huvudgrupper? Ge exmpel från antikens litteratur till varje grupp
4. Vem är Homeros?
5. Vad handlar Illiaden om?
6. Vad handlar Odysseen om?
8. Namnge fyra gudar ur den grekiska mytologin, samt deras funktion?
9. Vem var Herakles och vad hände med homom?
10. Förklara termen hybris
11. Berätta om poeten Sapfo
12. Hur var kvinnornas ställning i Sparta respektive Athen?
13. Berätta om den antika teatern
14. Vad heter dramatikern Sofokles mest kända pjäs och vad handlar den om? 
15. Vad heter dramatikern Aristofanes mest kända pjäs och vad handlar den om?

Blir väl att sitta uppe hela natten.














KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: